Djeca trebaju naše vrijeme i pažnju
Istraživanje Unicefa pokazalo je da su sreća i dobrobit djece u Velikoj Britaniji na dnu ljestvice razvijenih zemalja. Pokušali su tome pronaći uzrok i došli do zaključka da djeca zapravo trebaju naše vrijeme, a ne materijalne stvari.
Dakle, iako roditelji Britanaca provode jako puno vremena na poslu kako bi svojoj djeci omogućili sve što požele u vidu najnovijih konzola, videoigrica i odjeće s markom, gotovo sva intervjuirana djeca izjavila su da ih to ne čini sretnijom. Ona žude za kvalitetnim vremenom i pažnjom svojih roditelja. Roditelji osjećaju da nemaju dovoljno vremena, a često ne znaju ni na koji bi se način približili svojoj djeci i kvalitetno se družili s njima, pa im to pokušavaju nadoknaditi skupim poklonima.
Čini se da su moderno vrijeme i nove tehnologije osim svojih blagodati sa sobom donijeli i veći broj obaveza, a time i manje slobodnog vremena koje roditelji stignu posvetiti svojoj djeci.
Roditelji često moraju raditi puno radno vrijeme, nakon čega ih dočekaju obaveze u kući. Između balansiranja svim tim obavezama, posvećivanje djetetu se ponekad čini kao nemoguća misija. Također, sve je veći broj samohranih roditelja koji nemaju s kime podijeliti svakodnevne obaveze, zbog čega su na kraju radnog dana jako iscrpljeni i umorni. Osjećaju grižnju savjesti jer su svjesni da je vrijeme provedeno s djetetom iznimno važno.
Što je to kvalitetno vrijeme?
Dobra je vijest za sve prezaposlene roditelje da nije toliko bitna količina vremena provedenog s djetetom, koliko njegova kvaliteta. To obuhvaća punu i nepodijeljenu pažnju posvećenu samo djetetu i nije dovoljno da su roditelji prisutni samo fizički, već i duhom. To vrijeme pruža priliku da pokazujete svom djetetu stvari, zajedno se bavite zabavnim aktivnostima i usađujete u njega dublje vrijednosti.
Čini se da je važan aspekt zajedničkog vremena razina povezanosti s djetetom. Djeca se prirodno povezuju kad se osjećaju sigurnima. Kad se djeca osjećaju nepovezanima s nama njihovi su odgovori šturi i svedeni na nekoliko kratkih riječi, izbjegavaju fizički dodir i kontakt očima. S druge strane, kad se osjećaju povezano s nama, djeca su pričljiva, otvorena za zagrljaje i dodir, te su spontano sretna.
Kad odrastemo, sposobni smo zadržati povezanost s dragim ljudima na dulje vrijeme čak i kad nekoga ne vidimo mjesecima ili godinama. Možemo nastaviti s našim odnosom upravo tamo gdje smo stali. Dječji je prefrontalni korteks još u razvoju i ona to nisu sposobna. Zbog toga im je potrebno redovito provođenje vremena s obitelji kako bi se osjećala sigurno i voljeno. Djeca najčešće nisu svjesna stvari koje radimo za njih, ali itekako pamte stvari koje radimo s njima.
Pokazalo se da je svakom djetetu za optimalan razvoj dnevno potrebno barem 15 minuta vremena u kojem se osjeća povezano s roditeljem ili starateljem. Ponekad će okolnosti dozvoliti tek nekoliko minuta takvog vremena, no to će biti dovoljno da napuni njegove emocionalne baterije.
Roditelji bi odluku o aktivnostima trebali donijeti zajedno s djetetom, u skladu sa zajedničkim interesima i željama. Djetetu treba osigurati doba dana u kojem smo posvećeni samo njemu. U to doba ono mora biti sigurno da će imati jednog ili oba roditelja za razgovor, pitanja, igru i maženje, odnosno, da će imati svu njihovu pažnju samo za sebe. Ako je to osigurano, ono neće biti prisiljeno privlačiti pažnju na sebe neprikladnim ponašanjima – nemirom, plačem, udaranjem nogama po podu i vikanjem. Dobro je isplanirati vrijeme za djecu kako ne bi, potisnuta drugim planovima, ispala s ljestvice prioriteta. Nije potrebno biti sveprisutni roditelj, ali jako je važno da vaše dijete zna da se može osloniti na vas i da će dobiti pažnju i podršku koja mu je potrebna.
10 ideja za kvalitetno provođenje zajedničkog vremena s djetetom
Donosimo neke od aktivnosti koje možete uvrstiti u zajedničko druženje. Aktivnosti trebaju biti prilagođene dobi djeteta, ali i afinitetima roditelja i djeteta kako bi obje strane u njima uživale.
1. Razgovor
Važno je isplanirati vrijeme za dijete, no ponekad će vam se dogoditi da je jedino vrijeme koje provodite s djetetom onih dvadesetak minuta kada ga odvozite na trening ili u glazbenu školu. U takvim situacijama pokušajte što više razgovarati s djetetom i saznati što se događa u njegovom životu. Pokažite razumijevanje za njegove probleme i uvažite njegove brige kako bi ono shvatilo da može otvoreno razgovarati s vama o stvarima koje ga muče. To je važno za izgrađivanje otvorenog odnosa i stvara atmosferu u kojoj su djeca slobodna započeti bilo koju temu.
Važno je da slušate svoje dijete – potaknite dječju znatiželju i interese tako što ćete ispitivati “zašto” i “kako” podpitanja.
U to vrijeme stišajte mobitel, izbjegnite sve distrakcije i posvetite mu punu pažnju. Dječji entuzijazam da vam ispriča najnovije dogodovštine u školi može splasnuti ako ga prekinete kako bi razgovarali s nekim drugim, a ono može steći dojam da vam nije toliko važno.
2. Zajednički obrok
Zajedničko okupljanje za ručkom i večerom kad god je moguće, bez upaljene televizije koja odvlači pažnju, pruža priliku za razgovor o svakodnevnim događanjima i usmjerava članove obitelji jedne prema drugima. Istraživanja su također pokazala da redoviti zajednički obroci smanjuju vjerojatnost pojave prehrambenih poremećaja u adolescentnoj dobi.
Zajednička priprema obroka također može biti jako kvalitetno provedeno vrijeme u kojem djeca mogu naučiti kako se priprema hrana i koje sve hranjive tvari sadrži. Činjenice da je mrkva jako zdrava za vid i da pomaže zaštititi našu kožu od sunčevih opeklina dijete će lakše naučiti dok je sjecka za salatu nego ako samo gleda crteže u knjizi.
3. Kućanski poslovi
Zadavanje zadataka vezanih uz kućanske poslove jako je produktivan način podučavanja odgovornosti kod djece, a ako roditelji to rade zajedno s djecom to pomaže razvoju vrijednosti timskog rada i dobre komunikacije.
4. Domaća zadaća
Pokazivanje želje roditelja da pomogne djeci oko školske zadaće povećava djetetov interes za školu i dobre ocjene.
Roditeljima se pruža prilika ne samo pomoći djetetu da svlada neko gradivo, nego i pokazati mu kako se uči. Učenje napamet ponekad se čini kao jedini način da se usvoji neki sadržaj, ali razne mnemotehnike nude alternativu. Mnemotehnike su vještine koje omogućuju da se uz povezivanje slika i riječi informacije lakše zapamte. Uz njihovo korištenje učenje postaje zabavnije i smislenije, a gradivo ostaje zapamćeno na dulje vrijeme.
Jedan od primjera mnemotehnika je miješanje kiselina i vode u kemiji – da bismo naučili da je opasno dodavati Vodu U Kiselinu, dovoljno je zapamtiti da nas prva početna slova asociraju na VUK-a, opasnu životinju. Kad god je moguće učenje upopunite slikama, crtežima, filmovima i zanimljivim činjenicama, te time pokažite svom djetetu da učenje može biti zabavno.
5. Kreativni hobi
Probudite kreativnost u sebi i svom djetetu. Crtanje, slikanje po staklu, izrađivanje stripova, ljepljenje kolaža, oslikavanje kutija, šivanje i pečenje kolača – sve su to aktivnosti koje pomažu vašem djetetu da razvije svoje kreativne potencijale. Običan glinamol nudi mogućnosti oblikovanja, a zatim oslikavanja u najšarenijim bojama. Vodene boje su zanimljive zbog mogućnosti razlijevanja i miješanja boja.
Inspiraciju možete pronaći na internetu, u specijaliziranim časopisima ili u vlastitim idejama iz djetinjstva. Šiljenjem običnih drvenih bojica možete dobiti šarene mrvice koje fantastično izgledaju kad ih prospete po oblicima išaranim ljepilom. Palenta, zrnca kave i kukuruza jeftin su materijal za izradu mozaika i slika.
6. Čitanje
Istraživanja pokazuju da čitanje razvija kod djece interes za znanje, stimulira razvoj govora i jezika, pomaže povećanje pažnje i koncentracije, a potiče i dječju znatiželju. Svom djetetu čitajte što je moguće više.
Podijelite s njim ljubav prema knjigama – ako je vaš izbor Beskrajna priča ili Gospodar prstenova, upoznajte dijete s tim djelima. Izlet u knjižnicu jeftin je i dobar način provođenja vremena s djetetom.
7. Obiteljske igre i lov na blago
Organizirajte male igre u krugu obitelji, rodbine i prijatelja. Djeca neka vam pomognu odlučiti koje će se igre igrati i neka sama izrade male medalje i diplome. Možete organizirati i potragu za blagom po vašem vrtu i kvartu, uz postavljanje uputa-zagonetki na papirićima. Proglašenje pobjednika neka uključuje roštilj i prigodne nagrade.
8. Društvene igre
Društvene igre dobar su način provođenja zajedničkog vremena jer omogućuju razgovor među članovima obitelji i razvijanje timskog duha. To mogu biti igre s kartama, šah, Uno, Čovječe ne ljuti se, Monopoli, ali i igre poput Tamnica i zmajeva koje zahtijevaju nešto veću pripremu i kreativnost.
Pictionary je zabavna igrica koja zahtijeva suradnju i brzo razmišljanje, jer je cilj u zadanom vremenu, prije protivničkog tima, partneru u svom timu uz pomoć crteža prenijeti neki pojam. Pritom je važnije logičko prikazivanje nego ljepota samog crteža – vrijeme je presudno. Neka vaše dijete uči da je najvažnije sudjelovati i družiti se, a ne pobijediti.
9. Fizičke aktivnosti
Odaberite neku fizičku aktivnost kao način provođenja kvalitetnog zajedničkog vremena. Vrlo su važne za razvoj djeteta i ne samo da jačaju tijelo i vježbaju koordinaciju pokreta, nego i pomažu u izgrađivanju upornosti i održavanju motivacije.
10. Obiteljski izlazak
Ne zaboravite povremeno organizirati obiteljski izlet izvan kuće – posjet kinu ili kazalištu, muzeju ili zoološkom vrtu. Možete organizirati piknik ili vožnju biciklom, šetnju šumom ili planinarenje. Na taj način vaše dijete proširuje interese i opću kulturu, te dodatno profitira od vremena provedenog na svježem zraku.
Mihaela Homjak, mag. psih.