•  
  •  

Značaj i uloga vode

Voda, koju čovjek s divljenjem prikuplja i njeguje od pradavnoga doba, je za razliku od ostalih prirodnih pojava, neodvojiva od njega samoga.
Među različitim elementima koji okružuju čovjeka na Zemlji samo se voda javlja gotovo svuda – kao savršena, plodonosna, jedinstvena.

Najvjerojatnije otuda i njezina duhovna simbolika kao izvora života, sredstva očišćenja te sredstva obnavljanja.
Čudesan život vode nikada se ne gubi s površine Zemlje. To neprekidno kretanje vode sa svoja tri lica (od plinovitoga stanja kao pare, do tekućega i krutoga u obliku snijega i leda) daje joj životnost.

Voda je preduvjet života, kulture i gospodarske moći. Najbolje to dokazuju rađanja starih civilizacija na ušćima rijeka.

Život uz vodu i s vodom inspiracija je običnim ljudima, putnicima, pjesnicima. Svi oni u svojim susretima na izvorima, pustinjskim vrelima, doživljavaju mjesta života, mjesta susreta, ljubavi, središta mira i svjetlosti.

Čitav je život na Zemlji, u biti, nastao u vodi.

Voda je najveći i najvažniji sastavni dio našeg tijela. Naše se tijelo u svakom trenutku sastoji od 55 do 75 posto vode.

Zašto nam je svakodnevno potrebna voda?

Jer voda:

  • Pomaže probavljanju i apsorbiranju te eliminaciji hrane koju jedemo,
  • Pomaže u izbacivanju otpadnih tvari iz crijeva (100/200ml vode izbacujemo kroz crijeva) i bubrega (dnevni gubitak vode putem urina je 1 do 1.5 l),
  • Regulira našu tjelesnu temperaturu 24 sata dnevno (znojenjem preko kože gubimo pola litre vode, a disanjem 400 do 500 ml)-pri višim temperaturama voda hladi organizam procesom znojenja, a pri nižim temperaturama okoline djeluje kao izolator,
  • Okružuje naše zglobove i membrane čime osigurava adekvatnu čvrstoću, gipkost i elastičnost tkiva,
  • Krv koja je kao transportni sustav u stalnoj distribuciji hranjivih tvari po cijelom tijelu se sastoji od približno 92 posto vode,
  • Tjelesne izlučevine i probavni sokovi se sastoje gotovo isključivo od vode.

    Radi tih važnih funkcija optimalna dnevna količina vode za osobu koja je umjereno fizički aktivna je 2 litre. U zimskim mjesecima to znači oko 8 čaša vode na dan, a više ljeti ili ako je osoba fizički aktivna.

    S porastom tjelesne težine raste i količina vode koju je potrebno unijeti u organizam. Voda se treba piti prije pojave žeđi, koja je već blagi oblik dehidracije. Najbolje je bocu s vodom držati nadohvat ruke, čime se potiče refleksno pijenje vode.

    Voda se u pravilu pije ravnomjerno tijekom cijelog dana i između obroka. Konzumiranje vode s hranom razrjeđuje želučane sokove, što može utjecati na probavu ili uzrokovati osjećaj nadutosti i težine u predjelu želuca. Savjetuje se unos vode prije jela ili jedan sat poslije jela. Najbitnije je ne zaboraviti piti vodu između obroka, ali i jednu čašu vode ujutro i jednu čašu vode prije spavanja.

    VODA JE, DAKLE, VAŽAN ČIMBENIK DISANJA (PRIJENOS KISIKA U STANICE), PROBAVE (APSORPCIJA HRANJIVIH TVARI), STANIČNOG METABOLIZMA I DETOKSIKACIJE ORGANIZMA (ELIMINACIJA SUVIŠNIH PRODUKATA IZMJENE TVARI).

    Činjenice o vodi

    • 75% ljudi je kronično dehidrirano.
    • Kod 37% osoba je mehanizam žeđi toliko oslabljen da ga se često zamjeni s mehanizmom gladi.
    • Jedna čaša vode zaustavila je ponoćne napadaje gladi kod skoro 100% osoba na dijeti koje su sudjelovale u jednom američkom istraživanju.
    • Nedostatak vode je uzrok br.1 dnevnog umora.
    • 8 do 10 čaša vode dnevno može značajno ublažiti bolove u leđima i zglobovima kod čak do 80% osoba s ovim problemima.
    • Ispijanjem 5 čaša vode dnevno smanjuje se rizik obolijevanja od raka debelog crijeva za 45%, raka dojke za 79%, te raka mokraćnog mjehura za 50%.

    Najčešći simptomi dehidracije

    • Glavobolja- najvažnija funkcija vode je da ispire toksine iz tijela. Naš se mozak sastoji od 75% vode pa i najmanja dehidracija može uzrokovati glavobolju.
    • Slaba koncentracija/umor – ukoliko je tijelo pretrpano toksinima i nema dovoljno vode da ih ispire, nastaje manjak energije jer se tijelo bori s toksinima.
    • Smanjeno izlučivanje urina/stolice-dehidracija usporava proces eliminacije te lučenje urina, otpadni proizvodi se koncentriraju i rezultat je tamniji urin.
    • Jezik dobija bijeli trag ukoliko ne postoji dovoljno tekućine koja ispire usta, te usta postaju suha.
    • Kod jače dehidracije nastaju grčevi u mišićima, koža gubi elastičnost, a upale oči i tamna koža oko i ispod očiju znakovi su jake dehidracije.

      Organizam jedino vodu prepoznaje kao tekućinu. Voda je najbolji, najdostupniji i najjeftiniji izvor tekućine.

      Voda pospješuje sve vitalne funkcije u organizmu. Što više vode pijemo, sporije starimo.

      VODA JE ŽIVOTNA SNAGA NAŠEG TIJELA, STOGA JU JE NUŽNO KONSTANTNO KONZUMIRATI!

      Marijana Rajčević Kazalac, diplomirani psiholog – profesor