•  
  •  

Roditelji i djeca na zajedničkom odmoru

Tokom godine roditelji su često zaokupljeni poslom i raznim drugim obvezama, dok djeca veći dio dana provode u vrtiću ili školi i baveći se raznim izvanškolskim aktivnostima, pa im je svima potrebno vrijeme za opuštanje i zabavu. Zato odmor često smatramo najljepšim dijelom godine. I djeca i roditelji tada imaju priliku baviti se aktivnostima za koje inače nemaju vremena. U tom periodu važno je djeci omogućiti dovoljno prostora za igru i druženje kao i sigurnu okolinu, a roditeljima vremena za oporavak. Osim toga odmor je dobar period za druženje sa vlastitom obitelji. Naime, upravo zbog raznih obveza, ubrzanog tempa života, ali i tehnologije koja utječe na sve aspekte naših života, obitelji provode malo kvalitetnog vremena zajedno, iako mnoga istraživanja naglašavaju važnost vremena kojeg djeca provode sa svojim roditeljima, te zaštitnu ulogu koju takva druženja imaju.

Teorija snage obitelji tvrdi da je svakodnevno provođenje slobodnog vremena sa vlastitom obitelji povezano sa kohezijom obitelji (osjećaj povezanosti među članovima obitelji) i brojnim pozitivnim ishodima za razvoj djece (pogotovo male djece), uključujući socio-emocionalni, fizički, kognitivni razvoj i razvoj jezika, pri čemu je važno djeci osigurati stimulirajuću okolinu. Osim toga primijećeno je da je komunikacija roditelja sa djecom školske dobi pozitivno povezana sa školskim uspjehom njihove djece uopće. Adolescenti čiji su roditelji uključeni u njihove živote imaju manje problema u ponašanju i rjeđe pribjegavaju nasilnom rješavanju problema. Također, osjećaj tjeskobe kod adolescenata vezan je uz kontakt i komunikaciju s roditeljima. Taj je osjećaj utoliko manji što je veća roditeljska prisutnost u domu, roditeljski angažman i što su viša roditeljska očekivanja glede školskog i akademskog postignuća njihova adolescenta. Jedna od važnih navika su zajednički obroci, jer se pokazalo da su adolescenti koji redovito večeraju sa svojim roditeljima rjeđe konzumenti supstanci koje izazivaju ovisnost.

Putovanje

Aktivnosti koje zahtijevaju zajedničko planiranje i organizaciju (npr. odlazak na zajedničko putovanje) utječu pozitivno na prilagodljivost čitave obitelji. Ukoliko postoje mogućnosti za putovanje izvan mjesta boravka, dobro odabrana i isplanirana destinacija pruža i djeci i roditeljima vremena za odmor, zabavu i učenje. Međutim, putovanje do odredišta često traje i po nekoliko dugih sati što maloj djeci može biti posebno naporno. Stoga je važno da se roditelji dobro pripreme, da ponesu dječje igračke, imaju češće stanke u vožnji i, najvažnije, oboružaju se strpljenjem. To vrijeme roditelji mogu iskoristiti za još bolje međusobno upoznavanje s vlastitim djetetom, ali i za učenje uz pomoć raznih, djeci zanimljivih, igrica i pitalica (npr. Što ti je bilo najljepše prošlog ljeta?, pogađanje naziva automobila koji prolaze, pogađanje imena gradova, roditelji mogu pričati zanimljive priče iz vlastitog djetinjstva i sl).

Zajednički ljetni odmor je svakako vrijeme u kojemu se roditelji mogu opušteno sa svojom djecom okušati u mnogim društvenim igrama, sportskim aktivnostima i predano im se posvetiti. Izleti na odredištu za djecu su redovito edukativni, a ujedno vrlo zabavni i djeci i roditeljima. Ustvari, svaka stimulacija tipa izleta ili zajedničke aktivnosti dobrodošla je prilika za dječji razvoj, a što je jednako važno, prilika je za druženje i međusobnu posvećenost, za razvijanje odnosa i povezanosti između djece i roditelja.

Kod kuće

Međutim, ne mora se nužno otputovati kako bi se proveo lijep i kvalitetan odmor. Odmor kod kuće s izletima u okolicu, na plažu ili bazen mogu učiniti odmor jednako nezaboravnim. Promjena okoline djeci je jako važna te potiče nove ideje, stoga ako ostajete kod kuće potražite s djecom nove parkove i igrališta,

posjetite muzej ili umjetničku galeriju, informirajte se o aktivnostima u lokalnoj zajednici kao što su koncerti, sajmovi, priredbe, dječje kino predstave ili kakve organizirane aktivnosti ili radionice za djecu u koje se mogu uključiti. A za jako vrućih dana klimatizirana knjižnica ili šoping centar uvijek je dobra opcija.

U kući i oko kuće također postoji mnogo načina kako možete kvalitetno provesti vrijeme s djecom. Mogli biste doručak ili ručak preseliti na terasu ili dvorište. Zajedničko vrijeme možete upotrijebiti za učenje novih vještina (npr. šivanje), za izradu nečega što ćete zajedno koristiti, zajedničko gledanje filmova, druženje sa prijateljima koji također nisu otputovali, igranje društvenih igara, bavljenje nekim sportom i još mnogo toga. Internet nudi razne savjete i ideje koji vam mogu pomoći u planiranju vremena koje imate na raspolaganju.

Sam kod kuće

Nažalost, školski praznici često traju dulje od godišnjih odmora roditelja pa se mnogi roditelji nalaze u nezavidnoj situaciji jer su njihova školska djeca prepuštena sama sebi. Tako će neki roditelji provesti na godišnjem odmoru od dva do tri tjedna zajedno s djecom, no što je s preostalih gotovo dva mjeseca? Najčešće djeca provode vrijeme s djedom i bakom, ako imaju takvu mogućnost, ili ostaju sama kod kuće. Međutim, tako su djeca prepuštena sama sebi, televizoru kao dadilji ili svom računalu i to bez nadzora roditelja. Dobro je unaprijed pripremiti plan za taj dio ljetnih praznika, organizirati dječje slobodno vrijeme, što znači zajedno u dogovoru s djecom napraviti male dnevne rasporede – od ustajanja, doručka, radnog zadatka, odlaska van, itd.

Djecu, naravno, ne treba opterećivati dnevnim obvezama, uvjetovati rano buđenje i slično, ali je dobro dati im neke malene zadatke kako bi se dan upotpunio korisnim sadržajem. Jedna od dobrih mogućnosti je porazgovarati s ostalim roditeljima u naselju te organizirati zajedničko čuvanje i druženje za djecu. Također, postoje brojni ljetni kampovi i odmarališta za djecu, ljetne organizirane kreativne radionice pa imaju li roditelji financijskih mogućnosti, djeca mogu barem jedan dio ljetnih praznika provesti tamo, dobro se zabaviti, družiti, a ujedno nešto i naučiti.

Roditelji i njihovo slobodno vrijeme

Vrlo je važno da i roditelji u skladu s mogućnostima i raspoloživim vremenom njeguju svoj međusobni odnos i vrijeme za opuštanje. Dakako da su djeca u središtu pažnje, naročito kada su malena, nesamostalna te u potpunosti ovisna o roditeljima. Samim tim što su odrasli ljudi svojim vlastitim izborom odabrali biti roditelji imaju obvezu i odgovornost da najveći dio svog vremena, obaveza i životnih aktivnosti odgovorno i brižno posvete vlastitoj djeci, da svoj život prilagode njihovu odgoju, bezbrižnom rastu i razvoju te da im omoguće učenje i usmjere bezuvjetnu ljubav. To međutim nipošto ne znači da roditelji nemaju pravo na dio vlastitog osobnog slobodnog vremena kao i na zajedničko vrijeme u kojemu kao partneri grade svoj međusobni odnos. Zato je važno da roditelji imaju kratke ili malo dulje predahe koje mogu provesti sami u odmoru i zabavi: kod kuće ili na putu uz ugodan ručak ili romantičnu večeru i razgovor dok djeca spavaju, a ukoliko imaju na raspolaganju djedove i bake ili pouzdane prijatelje s kojima djeca mogu ostati sat dva ili jednu noć mogu si priuštiti odlazak u kino, šetnju gradom, večernji izlazak u dvoje ili u društvu prijatelja i sl. Jedna od mogućnosti je i provođenje dijela odmora samostalno ili s prijateljima na jednodnevnom ili vikend izletu, uz prethodno osigurano čuvanje djece ukoliko su mala, odnosno nadzor pouzdane odrasle osobe ukoliko se kod kuće ostavljaju adolescenti.

Odmor je potreban djeci i odraslima! Važno ga je pažljivo planirati i iskoristiti kako bismo obnovili energiju za nove životne i radne zahtjeve koji se pred nas postavljaju. Manje je važno da li ćemo napustiti mjesto stanovanja ili ćemo dobro organizirati svoj odmor kod kuće. Važnije je da se opustimo, dobro zabavimo i nađemo vremena za obitelj, prijatelje i sebe same birajući aktivnosti i hobije koji će nas učiniti ispunjenima i sretnima!

Za kraj dodajmo još nešto. Djeca danas previše vremena provode u zatvorenim prostorima, sjedeći, a sve manje vani, krećući se, unatoč spoznaji o važnosti boravka u prirodi i važnosti fizičke aktivnosti koja je sastavni dio prirodnog dječjeg razvoja. Treba imati na umu da je predškolskoj djeci potrebno barem nekoliko sati nestrukturirane igre i fizičkih aktivnosti, a školskoj minimalno jedan sad dnevno. Periode slobodnog vremena, pa tako i odmora, stoga dobro je iskoristiti za što intenzivniji aktivan boravak u prirodi, budući je takvo ponašanje povezano sa mnogim pozitivnim učincima na fizičko (jačanje imunološkog sustava, prevencija pretilosti) i mentalno zdravlje (razvoj kreativnosti i imaginacije, jačanje samopouzdanja, niža razina stresa).

Tina Benčić, psihologinja Zdravog grada Poreč