Ovisnost o tehnologiji i „djeca s licima koja sjaje – glow kids“ – predavanja za učitelje porečkih osnovnih škola

Početkom ove godine u Zdravom gradu ugostili smo po prvi puta prof. dr. Ivana Burcara, specijalista opće kirurgije i subspecijalista kardijalne kirurgije u klinici za kardijalnu kirurgiju KBC Zagreb koji je održao otvoreno predavanje za građane o najraširenijoj ovisnosti današnjice, ovisnosti o tehnologiji. Kako smo upravo u Mjesecu borbe protiv ovisnosti ovoga je puta dr. Burcar ponovno gostovao u Poreču te svoja saznanja o ovoj temi podijelio s onima koji su svakodnevno u kontaktu s djecom i mladima, a to su učitelji porečkih osnovnih škola. Predavanjem zvučnog naziva „Djeca s licima koja sjaje – Glow kids“ učiteljima je govorio o ovisnosti o tehnologiji. Naglasio je kako su danas djeca i mladi pretjerano izloženi bliještećim ekranima što direktno utječe na njihovo zdravlje, a isto se dovodi u direktnu vezu sa sve češćim psihijatrijskim poremećajima ne samo u djetinjstvu već i kasnijoj odrasloj dobi. Nazivajući ih ‘elektronskim kokainom’ ističe štetnost pretjeranog korištenja ekrana koja može kod djece dovesti do neuroloških oštećenja mozga i do ovisnosti, odnosno do istih efekata kao kad se konzumira droga npr. kokain. Dakle, kako kaže dr. Burcar kada pustimo dijete da nekontrolirano ili prekomjerno koristi Internet i tehnologiju izlažemo ga riziku od razvoja prave ovisnosti i to ovisnosti o tehnologiji kao da smo mu dali kokain. Zato je vrlo važno da isto znaju roditelji i nastavnici kako bi ograničili djeci korištenje tehnologije u cilju zdravog rasta i razvoja te itekako pazili na vrijeme koje djeca provedu vezana uz tehnologiju. Iznimni poznavatelji tehnologije kao npr. Steve Jobs, koji je bio izvršni direktor Applea, iznimno su strogi u upotrebi tehnologije u osobnim i obiteljskim krugovima. Upravo je Steve Jobs zabranio svojoj djeci da koriste iPad i ograničio vlastitoj djeci vrijeme koje mogu provesti ispred ekrana.

Dr. Burcar naglašava kako danas posebno veliki problem predstavljaju video igrice na čijem razvoju radi cijeli tim neuroznanstvenika i neurobiologa sve u cilju stvaranja efekta što većeg uzbuđenja i ovisnosti. Bit svega je prodati što više kopija određene igrice i ekonomska dobit, dok se zdravlje konzumenata stavlja u drugi plan. Opasnost leži u tome što djeca bivaju zatvorena u svojoj sobi igrajući satima video igre, ponekad gube čitave noći igrajući igre te su posljedično nefunkcionalni i razdražljivi u školi. Roditelji su ‘zadovoljni’ jer im dijete nije na ulici i ‘ne drogira se’, a zapravo ono zanemaruje sve svoje fiziološke potrebe (hranjenje, spavanje, mokrenje..) i ugrožava osobni razvoj razvijajući jednu od vrlo opasnih ovisnosti.

Dr. Burcar kaže kako su posebno rizična ona djeca koja su po prirodi malo povučenija, koja nemaju prijatelja i ne uklapaju se baš u okolinu. Takvoj je djeci najlakše odlutati u imaginarni svijet video igrica u kojem se identificiraju s junacima.

Prikazom rezultata istraživanja u svijetu koja dokazuju da je školski neuspjeh direktno vezan za korištenje mobitela tijekom nastave pokrenuo je raspravu među nastavnicima o prednostima i nedostacima korištenja tehnologije u nastavi. Sve veći broj najuspješnijih zapadnih škola zabranjuje mobitele u školi te izbjegava uvođenje pametnih ploča ili tableta u nastavu jer masovno uvođenje tehnologije onemogućava normalan razvoj mozga, grafomotorike te uvjetuje još više boravljenja djece uz ekrane, i kod kuće i u školi. Najuspješnije škole počinju se vraćati standardnoj ploči, kredi i olovci, poučavaju funkcionalnom znanju, razvijaju kod djece kreativnost, potiču projektno učenje, poučavaju vještinama za život poput suradnje i poštovanja. Isto tako, dozvoljavaju tehnologiju u kontroliranim uvjetima, poučavaju djecu kako se koristiti tehnologijom te kakao pronalaziti korisne i poučne informacije na Internetu.

Dr. Burcar svoje predavanje je završio porukom kako je tehnologija danas neminovnost, a najveći izazov za roditelje i učitelje da imaju uvid u njeno ograničeno korištenje (prvenstveno tijekom ranog razvoja). Za škole je najvažnije da realiziraju nastavu predavanjima koja bude interes i pažnju, projektnim učenjem koje učenike aktivira kroz projektne zadatke te da ih tako odmaknu od tehnologije u većem dijelu dana.

Više o ovoj temi možete pronaći ovdje.